woensdag 8 november 2017

WAAROM? Waarom liggen er geen zaden van de Daucus carota in de schappen....?

Ik schreeuw nog maar eens....
WAAROM?

Het is zo lekker en dit zo genoemde (on)kruid groeit echt overal.
In de berm, grasveld, tussen de stuiken, aan de sloot, op het grindpad en zelfs in de duinen.

Van heel klein tot heel groot, 
en in de zomer vol met zaden.
Zeer herkenbaar en makkelijk te oogsten.

De wilde peen.


Ook wel het vogelnestje genoemd, is familie van de schermbloemen,
net zoals de kervel, berenklauw, venkel, peterselie en nog heel veel meer.
Maar wat je wel gelijk herkend in deze soorten is de anijstoon in de smaak,
samen met een zuivere groensmaak zoals peterselie en via je neus komt de onmiskenbare peen naar voren. 

En daarom vraag ik mij af waarom ik niet zomaar aan een potje wilde wortel zaden kan komen.....

Ik voel mij dan ook genoodzaakt om mijn vakantie te gebruiken om dit zaadje een zetje in de goede richting te geven. 
Nu gaan andere bedrijven natuurlijk met dit zaadje pronken, denk je dan ook nog even aan mij?
Dit is natuurlijk wel een heel bijzonder zaadje. Hij is fijn ;)

De wilde peen bloeit in mooie witte schermen.
Die na de bloei opkrullen naar boven om zo in het vogelnestje de zaden te laten rijpen.


Sommige worden ook wel 2 meter hoog, 
zelfs in de berm van een zonnig Frans landweggetje.


Mijn idee is om ze te oogsten,
een dag te drogen in de Franse volle zon.
Dit moet lukken, het is tenslotte 35 + graden.
Licht te roken en roosteren op houtskool.

In nog geen 10 minuten lopen heb ik een bos vogelnestjes vol met rijpe zaden.
Oh ja, en een beetje extra eiwitten.
Let wel even op, deze nestjes zijn ook echt nestjes,
veel insecten maken hier gebruik van.
Van vliegen tot vuurwantsen. 


Ook nog een foto met uitzicht!
Mooi hé, al een beetje jaloers?


Na ze goed te hebben geïnspecteerd op insecten voor alle vegetariërs of insectenfobieisten.

Nu mogen de wilde penen drogen.
Ik maak wel graag gebruik van een stenen ondergrond.
Ook als de zon even weg is of de avond valt in,
dan blijven de stenen nog lang warm om zo goed te kunnen drogen.


Om te roosteren maak ik op vakantie gebruik van de barbecue,
op houtskool wat niet meer te heet is.

Ik denk dat de temperatuur ongeveer 140'c a 150'c is.
Het houtskool geeft zijn warmte maar ook smaak.


Zoals je kan zien heb ik voor het gemak de takjes gevlecht. 


Als er een gouden kleur ontstaat en de takjes bros worden, is het klaar.


Laat het nu afkoelen.
Hier heb ik zelf een nachtje de tijd voor genomen,
het was snel te donker vandaag en het was tijd voor een glaasje pastis de anis.

De volgende dag kunnen we voorzichtig de zaden los maken.


Je hebt toch aardig wat na 10 minuten oogsten.


Probeer zoveel mogelijk te kuizen,
takjes mag je eruit halen.


Tijd om eens te proeven.
WOW dit is echt super, 
alsof je jonge bospeentjes op de barbecue hebt geroosterd!
Maar ook fris en groen van smaak. 
Echte smaakbommetjes.

Mega!!!!

Even een paar zaden kneuzen voor een droge marinade op de escalope de poulet.


Samen met zout, peper en paprika.


Beetje mengen.


En de kipfilet marineren.


Dit simpele zaadje wat je in overvloed kan vinden is een echte smaakmaker.
Probeer het ook en deel je bevindingen :)

Eet smakelijk!



1 opmerking:

  1. Ha Ferry, ik kwam je tegen toen ik iets over fermenteren zocht. Goede verhalen! Hierbij nog een leuke site voor je: https://www.vreeken.nl/516450-daucus-carota

    BeantwoordenVerwijderen