woensdag 13 januari 2016

Begraven Zalm, Gravlax

Helaas heb ik afgelopen vrijdag mijn zalm moeten begraven,
omdat ik dit niet elke dag doe is het me zwaar gevallen.

Ik zal je missen! Maar niet voor lang ;)


Na het afstruinen op het internet heb ik gekozen voor een middeleeuwse traditie.

Het begraven van de zalm is een Zweedse vissers methode,
Gravlax of Graved lax.
Grav betekent gat in de grond of graf en lax staat voor zalm.
Dus eigenlijk 'in de grond begraven zalm'.

Hierbij laten we de zalm licht rijpen,
onder druk en gemarineerd met zout en suiker.
Als smaakmaker heb ik dille en wilde kruiden gebruikt.

Omdat dit een vissers methode is ga ik er van uit dat dit vooral aan de kust en daarom in het zand begraven wordt, in plaats van in de grond.

Nu heb ik helaas geen zandbak in de tuin,
maar kattechnisch gezien is dit misschien niet zo erg.

Omdat ik nog een zak zand heb liggen gebruiken we dit om de grond te vullen.

 Verder kan ik niet zoveel vinden over deze methode!
Maar het is ook niet zo ingewikkeld ;)

We hebben nu
- Het zout en suiker om het vocht te onttrekken.
- De druk van het zand om de zalm mooi compact te maken.
- Kruiden voor de smaak.
- Koude grond in plaats van de koelkast.

Aan de slag!!!

Eerst een mooi vers stuk zalm halen.
Ik heb gekozen voor wilde zalm op de huid.
Wilde zalm is mooier en steviger van structuur dan de kweek zalmen.



Eventueel ontgraten.

De zalm gaan we marineren met 1 deel grof zeezout en 1 deel suiker.


Onder en boven.


En ruim in de dille.
Ik vind de smaak van dille heel lekker, maar zo'n dikke laag hoeft van mij niet.
Daarom gebruik ik de dille heel,
zodat ik het er daarna weer vanaf kan halen.


Kunnen we in de tussentijd de tuin eens flink omploegen!


Mooi hé dat mos,
net een echt Scandinavisch bos ;)

Graaf een gat.


Ik heb er dus voor gekozen er zand in te leggen, omdat ik dit schoner vind dan aarde.


Hoe koel is het eigenlijk in dit gat?


Kouder dan in de koelkast,
dat moet goed komen.

Is niet de bedoeling dat ik mezelf vergiftig.

Om een nog schonere ondergrond te krijgen ben ik jonge fluitenkruid en kleefkruid gaan plukken.


Zalm erop en wederom afdekken met de kruiden.


Gat dichten en afdekken met stenen voor extra druk.


De Gravlax in worden mag 3 á 4 dagen rusten in vrede,
voordat we weer gaan graven.


Daar is die dan!

Alle kruiden zijn eraf gehaald en de zalm ruikt erg fris en anijs achtig.
Nog geen lucht om mij zorgen over te maken.


Ik spoel de zalm onder de kraan om het overige zout en zand eraf te spoelen.


Even droog deppen en dunne plakjes snijden voor op een krokant stukje breekbrood,
ook wel bekend als knäckebröd.


Smaklig måltid!
Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Beste Ferry,
    Ik heb een vraag over een eerder recept, namelijk het recept van kruidenbitter uit 2014.
    Ik ben bezig met een kookboek over de voormalige Zuiderzee en zou graag jouw recept voor kruidenbitter daarin willen opnemen. Uiteraard met bronvermelding. Mag dat?
    Mijn mailadres: karen@uitgeverijhetzwarteschaap.com
    Ik hoor het graag!

    Karen Groeneveld
    Uitgeverij Het zwarte Schaap

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Ferry,
    De bedekt de zalm met zout en kruiden. De aarde is koel. Zout is een conserveringsmiddel waardoor beestjes er tijdens de 4 dagen er geen trek in krijgen. Dat brengt mij tot de vraag waarom het hele zaakje niet gewoon 4 dagen in de koelkast? Minder spannend natuurlijk, maar het resultaat lijkt me hetzelfde. Of zie ik iets over het hoofd?...
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen