donderdag 6 maart 2014

Piccalilly! Lelij, Lily, Lillo, Lila, Lehya, Lyhye of Lehya.

Volgens mij weet niemand waar het echt vandaan komt,
of hoe we aan de naam komen!

Maar wij kennen het als piccalilly,
en zo houden we het.

In de strijd wie het bedacht heeft,
De Nederlanders, Duitsers, Belgen of de Engelsen.....

Iets andere smaken, structuren en vooral emotionele waarden ;)

Maar de chauvinistische Ferry vind de Nederlandse toch de lekkerste!

Waar kan je piccalilly eigenlijk niet opsmeren?
Zo lekker voor op je kaas, biefstuk en niet te vergeten bij je friet.

Maar wat gaan we doen?

Conserveren van groenten, 
met behulp van zuren, pekel en piment.

Werk je schoon dan kan je er ook voor kiezen om minder of geen piment te gebruiken.
Je piccalilly zal dan een stuk minder pittig zijn.

Waar beginnen we mee.

Het maken van een pekel,

Kook 1 liter water en los er 8 gram zout in op.
Laat dit vervolgens weer afkoelen tot kamer temperatuur.



Kunnen we kiezen,
Jazeker komkommer of augurk.

We hebben ongeveer 1 kilo aan groenten nodig,
Wat allemaal?
Bloemkool
Zilver of bloem uien
Augurk of komkommer
3 tenen knoflook
steeltjes.....

Lekkere knapperige steeltjes van bijvoorbeeld
peterselie, postelein, wortel of raapstelen.

Ik ga voor de wortelloof stelen.


Alles klein snijden.




De groenten mogen dan 24 uur op de pekel.


Na 24 uur op een vergiet.


Alles in een grote 2 liter klempot.


We kunnen beginnen met het leukste,
de zure marinade.

Wat hebben we hier voor nodig?

Ten eerste

40 gram mosterd zaad
20 gram geel wortel / koenjit / kurkuma allemaal het zelfde
10 gram gember

eventueel 
2 gram cayenne peper (voor als je pittige piccalilly wil)

Dit kan dan in de koffie molen,
of gewoon alles gemalen kopen






Goed fijn,
dit zorgt gelijk voor een mooie binding en een homogene massa.

Dit gaan we vervolgens koken met 1/2 liter azijn met 4% azijn zuur.


Kook dit samen met 15 gram zout en 20 gram suiker.




Ongeveer 2 minuten.


Je ziet het gelijk binden,
bedankt mosterd zaad :)

Nu kan alles heet op de groenten.


Beetje schudden en tikken,
zodat er geen lucht bellen meer in zitten.


Pot dicht en laten afkoelen,
hoe sneller hoe beter!

Zet de klempot eventueel in een bad koud water.


En eigenlijk zoals bij alles.......
WACHTEN we komen tijd te kort.

Een maand is genoeg maar langer is geen probleem.
Haal je er iets uit,
maak je dan wel de randen goed schoon ;)
Van je pot natuurlijk!

Zo blijft de piccalilly maanden houdbaar.

p.s. waar blijft mijn biefstuk met friet?


(bron: te veel, maar onder andere wiki, blogs en kook boeken)

Een echt authentiek recept kon ik niet 1 2 3 vinden.
Te veel variatie en volgens mij geen originele bereidingen.

Piccalilly heeft geen neutrale smaak, 
het is intens pittig en zuur.
Knapperige groeten en veel structuur.
Een intense kleur en vooral complexe smaak.

Geen laffe kerrie achtige blubber met zachte groenten.

Piccalilly is geen allemansvriend,

Dan vieren we de liefde
als nimmer tevoren
We zakken door het bed
een gat in de dag
We drinken het leven in
tot over onze oren
En worden starnakel zat
van elkaars lach
Likken elkaars zout en
pikken elkaars wonden
We kussen ons de ogen uit,
lusten elkaars bloed
We wrijven onze lijven
bedrijven alle zonden
En we vinden verlossing in
elkaars gloed
Dus ga weg en kom terug
want dat kun je zo goed

(een stukje van de dijk want het is gewoon liefde)

Zoet, zout, zuur en bitter.

Enjoy, i will :)

4 opmerkingen:

  1. wat een super goede omschrijving!!! Ga ik zeker ook proberen. Bedankt voor het mooie recept. Naomi Zaalberg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tijdens het maken van dit recept kwam ik erachter dat voor mijn smaak 20 gr kurkuma veel te veel is. Nu heb ik het nog niet geproefd nadat het een maand gestaan heeft maar de zure marinade smaakte erg bitter en poederig. De volgende dag heb ik dit nog een keer gemaakt en nu de kurkuma gereduceerd tot 3 theelepels. Ook heb ik er nog twee theelepels maïzena in opgelost voor de binding. Ik ben benieuwd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. alles naar smaak natuurlijk, de kwaliteit van de kurkuma speelt natuurlijk ook mee. maizena was bij mij niet nodig. ik heb als basis van dit recept een echt oud recept gebruikt uit de tijd dat hygiëne nog niet alles was. de intensiteit van de specerijen dragen mee aan de houdbaarheid. heel leuk dat je aan het experimenten bent :)

      Verwijderen