vrijdag 24 augustus 2012

Vlierbessen Jam(mie)!

Op mijn vakantie adres in Frankrijk,
stonden de vlierbessen stuiken helemaal vol.
En klaar om geplukt te worden,
daar zeggen we dan natuurlijk geen nee tegen!
 
 
Thuis verzinnen we er wel iets mee.
Ook heb ik op zolder nog vlierbessenbloesem te drogen,
maar daar gaan we binnen kort mousserende wijn van maken.
 
Ik wil van deze bessen iets heel simpels maken,
maar wat is dat lekker.
Jam van vlierbessen,
of ja het mag eigenlijk geen jam heten omdat ik er minder suiker voor gebruik!
En ook met de structuur maak ik een zijsprong.
 
Er zijn een aantal dingen per wet beschermd in Nederland (natuurlijk)
We kennen de huishoud jam dat bevat minimaal 350gr vruchten pulp per kilo,
en extra jam bevat minimaal 450gr vruchten pulp per kilo.
Ik ga voor de gelei dat maken we van sap.
 
Ook voor het suiker gehalte is wetgeving.
Jam moet minstens 60% suiker bevatten.
Alle andere varianten met minder suiker en eventueel extra zoetstoffen mogen daarom dan geen jam heten.
 
Het gemakkelijke is de voor gemengde suiker met pectine en citroenzuur.
Ook wel gelei suiker genoemd.
Je zal wel denken "citroenzuur" mijn bessen zijn al zuur genoeg.
De citroenzuur activeert de pectine,
zodat die mooi gaat binden.
 
Deze is al in de goede verhouding om jam te maken.
Er bestaan gelei suikers met veel en weinig suiker,
ik ben geen zoetekauw dus gebruik de versie met minder suiker.
 
 
 
In Frankrijk een kilo of 4 van de struik geplukt en gewassen,
klaar om mee te nemen naar Nederland.
 
 
Hoe gaan wij hier al het sap uithalen?
Met al die takken word dat geen succes in dat sap centrifuge!
Dus de hele zak in de vriezer.
De ijs kristallen die ontstaan zullen de cellen van de bes kapot maken,
zodat het sap er gemakkelijk uit kan.
 
Na een paar dagen heb ik de zak uit de vriezer gehaald en de bessen op een doek met vergiet gelegd.
 
 
Na een uur of 10 was alles ontdooid en klaar om uitgeknepen te worden.
it's a dirty job but someone's gotta do it
 
 
Dat kan nog meer!!!
Volgens mij heeft de thee doek het niet overleefd.
 
 
Dit is dus de opbrengst,
niet veel maar genoeg voor 2 potten vol.
 
 
1 pak gelei suiker is voor ongeveer 1000 a 1200 gr fruit.
Dit geld voor de normale en de gelei suiker met minder suiker.
In mijn geval dus een half pak gelei suiker.
 
 
Alles in de pan.
 
 
En dan gemiddeld een minuut goed doorkoken.
 
 
Alles verdelen over jam potten of weck potten.
 
 
Dan gelijk de deksel sluiten,
Omdat de jam nog heet is zal de pot vacuüm trekken.
Dan is de jam nog langer houdbaar buiten de koelkast!
 
Na ongeveer 12 uur afkoelen is die mooi opgesteven en klaar voor gebruik.
 
 
Jammie wat lekker.
 
Allemaal niet ingewikkeld maar wel erg makelijk als je fruit over hebt.
Weg gooien kan tenslotte altijd nog!
 
 

2 opmerkingen:

  1. Beste Ferry, jouw blogs zijn TOP! Precies de recepten waar ik al lang naar op zoek ben! Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen