maandag 28 juli 2014

Grenadine siroop, ik snap er niks van!

Ingrediënten: Sap uit vruchtensapconcentraat 75% (appel 69%, vlierbes 5,1%, rozenbottel 0,9%), suiker, voedingszuur (citroenzuur), aroma, vitaminen, conserveermiddel (kaliumsorbaat).
 
Dit zit er in de Karvan Cevitam grenadine siroop.....
Nou ben ik wel blond maar grenadine is toch gewoon siroop van granaatappel?
 
Waarom zie ik er dan geen granaatappel bij staan?
Ik snap er niks van, echt niet.
 
Ik lees de hele dag gezeur op facebook en twitter in allerlei groepen en consumenten pagina's over wat er wel allemaal in ons eten zit.
 
Dan vind ik het eigenlijk veel erger dat wat we wel kopen, maar dat eigenlijk niet eens krijgen of minimaal.
 
Ik snap ook dat er veel goedkope grondstoffen gebruikt worden omdat een grote groep consumenten te beroerd is om nog voor kwaliteit te betalen.
 
Truffel pasta met 0,1% pauper truffel is gewoon hele dure prut van champignons.
 
Kalf leverworst met maar 10% kalfslever is in mijn beleving een luxe varkens leverworst.
 
En grenadine siroop zonder granaatappel maar met vlier, appel en rozenbottel is gewoon struikenfruit limonade.
 
Maar als de rest het niet doet dan maken we het toch gewoon zelf!
 
Toch ;)
 
Wat hebben we nodig:
350 ml Sap (ongeveer 6 granaatappels)
250 ml water
50 ml citroensap
350 gram suiker
 
Masseer de granaatappels goed zodat de zaden los komen te zitten.
 
 
En nee, neem niet de mooiste mee, maar vraag aan je groetenboer van welke hij af wilt.
Van buiten zijn het niet de mooiste maar zeker wel de meest smakelijke.
Zolang ze maar niet bruin zijn van binnen maar donkerrood.
 
 
Knijp alle pitten in een pan en haal de eventuele witte zaadlijsten eruit.
 
 
Het water even afmeten en op de pitten in de pan.
 
 
Breng dit zachtjes aan de kook voor ongeveer 5 minuten.
 
 
Dan door een fijne bolzeef wrijven tot de pitten droog zijn.
 
 
Citroensap afmeten.
 
Het sap geeft niet alleen een aangename smaak maar zorgt er ook voor dat er geen suikerkristal vorming is in de siroop.
 
 
Suiker erbij.
 
 
Zoals je ziet gebruik je ongeveer evenveel granaatappel sap als suiker.
 
Dit vervolgens weer koken.
 
Let wel op dat je pan groot genoeg is, het kan nogal schuimen.
 
 
Heb je een keuken thermometer dan kan je de temperatuur van 107´c aanhouden.
 
Zo niet dan op fingerspitzengefühl, dat betekent niet dat je vinger in de hete siroop moet steken.
 
Maar als het schuim minder wordt onder het koken en ietsjes dikker wordt, dan komen we aardig in de richting.
 
 
Dompel eventueel de pan in een bak koud water om het kookproces snel te stoppen.
 
En laat dit alles afkoelen tot op kamer temperatuur.
 
Bottelen maar.
 
 
En op deze warme dag smaakt deze grenadine limonade geweldig lekker!
 
 
Gewoon omdat het kan, Proost.


1 opmerking:

  1. Hey leuke blog en fijn dat je je recept deelt , als het een troost wezen mag ;-) ik ben net zoals jij ingesteld ivm voeding / drank ! Ik heb er werkelijk moeite mee , om daar een vb. van te geven : sinaasappelsap , waar koop je dat ??? Ik zoek daar dus werkelijk naar en beland keer op keer bij de versafdeling !dan maar thuis even DURE appelsientjes uitknijpen om wel nog appelsienjus te verkrijgen ! Daarin zit vaak slechts een percentage en dan nog uit concentraat !!! Dan is er toch alleen water , beetje siroop in ?? en weliswaar een boel onnatuurlijke suikers , dat is dus ' gezond ' :( hmpf ! Maar gelukkig zijn er nog doe het zelvertjes haha ! Ik had overigens de vraag , omdat ik de pitten vaak graag droog om in gerechtjes te gebruiken of het ook kan uit de vrucht zelf ? het vruchtvlees dan ? Alvast dank !! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen