maandag 7 juli 2014

Ayran, lekker verfrissend.

Pfff, het was weer goed warm dit weekend.

De hele dag water drinken dat ben je snel zat,
en van frisdrank krijg je alleen maar meer dorst.

Maar in Turkije hebben ze de ultieme oplossing,
een drankje genaamd Ayran.

Eigenlijk gemaakt van gegiste geitenmelk een soort geiten karnemelk.

Dit word gedronken in het hele woongebied van de Turkse en Mongoolse nomaden.

In Mongolie heet deze drank Airag en is licht mousserend en heeft een yoghurt smaak.

Een ook in Bulgarije is dit geen onbekende,
Airan word dan gemaakt van Bulgaarse yoghurt met water en zout.

Omdat ik het vandaag zo heet heb ben ik een glas Ayran gaan maken.
Ik heb toch nog wat Turkse yoghurt in de koelkast staan :)

De dikte van het drankje kan je zelf bepalen maar een beetje dikte vind ik wel lekker.
Ook boeren karnemelk heeft bij mij de voorkeur.

We hebben nodig,

400 gram Turkse yoghurt 10% vet
200 ml Ijskoud water
3 gram zout

Heb je nou Griekse of Bulgaarse yoghurt dan kan dat natuurlijk ook,
zelfs leuk om de verschillen te proeven.

Ook gebruik ik de vette variant van 10% 
Waarom? Gewoon omdat die zoveel lekkerder is.
Vet is smaak maar dat betekent niet dat je de 3% of 0% niet kan gebruiken.

Let wel op dat de magere varianten dunner zijn.

Eerst de yoghurt.


Het water.


Zout naar smaak, ik gebruik 3 gram ongeveer een halve theelepel.


Alles even goed mengen.


Je kan er voor kiezen alles gelijk op te drinken en je dorst te lessen.

Nu giet ik alles nog even over in een fles voor in de koelkast.
Ook kan je de Ayran lekker luchtig schudden.


Even schudden voor de smaak :)

En lest je dorst. 


Şerefe 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten