zondag 8 februari 2015

Destilleren kan ook simpel!

Nee de overheid wil niet dat we destilleren,
te gevaarlijk luidt het advies! 
Maar iedereen weet beter toch?
Alcohol, brandstof en rookwaar brengt nou eenmaal veel geld in het laadje.

Maar bevriezen en ontdooien lijkt mij geen probleem toch...... ;)
We gaan proberen alcohol te destilleren door ijsfiltratie.

Niks meer en niks minder dan bijvoorbeeld een wijn af andere alcoholische drank invriezen en rustig laten ontdooien.

Omdat alcohol een lager vriespunt heeft dan water zal deze ook het eerste ontdooien.
Door de dooiende alcohol op te vangen krijgen we een hoger percentage.
Let wel op, als je een zoete drank gebruikt, zal ook je destilaat zoet worden.
Dit komt ook omdat suiker een lager vriespunt heeft.

Wat hebben we nodig?
1 fles van je vieste aperitief of wijn. (100 cl)


Ik had de keuze, door de gootsteen of een vruchten likeur van maken.

Deze vruchtenwijn heeft nu ongeveer 8,5% alcohol.


Deze kan nu in een bak en de vriezer in.


Na 24 uur in de vriezer is het goed bevroren.


Breek dit nu in grove brokken en leg ze op een bolzeef boven een bak.


Buiten vriest het net, maar ook in de koelkast is een optie.
Hoe dichter bij het 0 punt des te beter.
Dan blijft het water bevroren en kan het alcohol er langzaam druppelen.

Dit is ongeveer het resultaat na 1 uur wachten.


En nu, na 2 uur wachten, is het meeste kleur verdwenen en het overige ijs smaakloos geworden, zodat ik zeker weet dat dit grotendeels water is.


In de bak zit nu een sterker alcoholische drank.


Eens kijken wat er ongeveer is overgebleven aan drank.


Iets meer dan 250 ml.
4x minder als waar we mee begonnen.
Nu kunnen we er niet vanuit gaan dat er 4x zoveel alcohol inzit.
Dan zouden we uitkomen op 34% 
Maar omdat dit een zoete wijn was en er ook suiker in ons destillaat is gekomen.

Als ik het zo proef denk ik dat we eerder rond de 25% alcohol zullen uitkomen.
Gebruik je dus een droge wijn en zal je dit proces nog een keer herhalen dan wordt het helemaal een feestje. 
Let dan wel op dat je eerder ijs kristallen zult krijgen in je alcohol, zodat filteren door bijvoorbeeld een koffie filter een hele goede optie is!.


Met een actief koolstof filter kan je een groot gedeelte van de kleur en smaak uit je destillaat krijgen.

Proost!

9 opmerkingen:

  1. Je kan de ijskristallen ook in een sla centrifuge doen.
    het scheiden gaat dan een stuk sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk eens op het forum thuis distileeren erg intresant.
    http://thuisdestilleren.messageboard.nl/forum/index.php?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal, ik had al het idee om dit als toevoeging te doen. Moet ik nog wel even een centrifuge aanschaffen ;). Een doek heb ik expres niet gedaan omdat die ook de alcohol opneemt, en met deze kleine hoeveelheid scheelt dat zo 0,5 tot 1.0 dl. Het forum is mij bekent, zal binnenkort een een link maken op mijn blog wel zo leuk! Verder bedankt voor uw toevoeging.

      Verwijderen
  3. Dag ferry ik was het al aan het doen en dacht eens kijken wat het vriespunt is :d vanuit dat kwam ik op je blog.

    Leuk bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. is het mogelijk dat er giftige stoffen ontstaan of kan dit enkel als je gaat stoken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit is idd alleen met stoken, nu behoud je alleen de bestaande methanol! maar dit bevind zich binnen de richtlijnen ;)

      Verwijderen
    2. dit is idd alleen met stoken, nu behoud je alleen de bestaande methanol! maar dit bevind zich binnen de richtlijnen ;)

      Verwijderen
  5. Bij stoken wordt methanol niet gemaakt. Integendeel, als de voorloop wordt weggegooid zal een gestookt distillaat minder methanol bevatten dan een bevroren distillaat.

    BeantwoordenVerwijderen