dinsdag 10 juli 2012

Een advocaatje!

Simpel en zo gemaakt.
Ik had wat eieren over en toevallig ook nog wat sterke drank van een vriend gekregen :)
En wat ga je dan maken, natuurlijk Advocaat.
Lekker ouderwets.

Waarschijnlijk komt het van origine van de Antillen,
Waar men vroeger het vrucht vlees van Avocado's met alcohol vermengde.
Niet alleen de naam is nu anders ook de bereidingswijze!

Ik maak hem met biologische eieren, suiker, vanille en pure alcohol
Met een mooie volle romige smaak als resultaat!

 Wat en hoeveel:
10 eidooiers
200 gr kristalsuiker
200 ml Alcohol tussen de 70 en 80 %
(kan natuurlijk ook met brandewijn van 45% voor een mildere smaak)
1 vanille stokje

We beginnen met het scheiden van de dooiers


De suiker toevoegen


De vanille open snijden, en het stokje niet weg gooien!!!!


Kijk die doen we bij de overige suiker. 100x beter dan die chemische vanille suiker!


De merg (het binnenste van de vanille) mag bij de eieren en de suiker


Dan alles even goed glad roeren


Dan hebben we nog de alcohol nodig, zoals ik u al eerder heb verteld.
Die kunt u op meerdere manieren verkrijgen.
Vrienden die stoken, kopen in b.v. Italië in de supermarkt.
Of gewoon in Nederland bij de horeca groothandel.

Ook zal ik binnen kort een blog schrijven over het stoken van alcohol op mijn vakantie adres.


Dit kan dan ook bij het ei en weer goed mengen.


Dan schenk ik het in een fles en zet alvast een pan op het vuur.


Als het water ongeveer 60 graden in dan de fles in het water, let er wel op dat de opening van de fles open is zodat de druk eruit kan.


En nu geduldig zijn, en speel met de warmte.
Hou de temperatuur ongeveer op 65'c voor ongeveer 60 tot 75 minuten.
Elke 10 minuten even met de fles walsen zodat de warmte zich goed kan verdelen.



Bij mij is die na een uur mooi van dikte ongeveer die van vanille vla.


En dan lekker laten opstijven in de koelkast een aantal uur.
Koud is die toch wel het lekkerst.
En die slagroom is niet nodig, romiger dan dit ga je hem niet krijgen.
En zoals je van mij gewend bent, tijd doet wonderen.
Na 1 a 2 weken is die nog lekkerder.

Be patient!

Maar omdat ik niet kan wachten schenk ik er al één in.
Mooi dik is die geworden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten